ConiCraft
Ontstaan uit passie
Het was in het laatste jaar van mijn hbo-opleiding dat ik, Nico Hiemstra, mijn eerste complete ontwerp ten uitvoer wilde brengen. De tijd liet het toe om een boot te bouwen naar eigen ontwerp en inzicht.
Het ontwerp is geïnspireerd op de autoboten van de jaren 1910-1920. Rank gelijnde waterverplaatsers, waarmee door de elite, ofwel vaker de zonen van de elite, gingen racen. Dit in een kerkbootje waar het kajuitje vanaf gehaald was, of nog liever, maar duurder, in een gestripte notarisboot, ook zonder kajuit. De naam autoboot ontstond al snel omdat men niet achterin de boot aan het helmhout zat te sturen, maar net als bij een auto voorin met een stuurwiel. Dit is later waarschijnlijk ook inspiratie geweest voor onder andere Riva, Boesch en Criss Craft.
Terug naar ConiCraft, de 820, genoemd naar de ontwerplengte in centimeters, was bijna voltooid, maar intussen waren er ook alweer gedachten over een tweede ontwerp, mogelijk semi-planerend. Het ontwerp werd met de nieuwste software uitgewerkt en kreeg mede daardoor een hogere aanvangstabiliteit. In gedachte en op papier was het vervolg-ontwerp, de 840, bedacht en uitgewerkt.
In 2011 werd er voor het eerst proef gevaren met de ConiCraft 820. Het ging fantastisch. De gedachte 18 kilometer per uur werd ruim gehaald. De boot liep op tot snelheid tegen de 20 kilometer. Precies binnen de richtlijnen voor snelle boten, dus een nummer, noch vaarbewijs was nodig voor deze boot.
Inmiddels was met de bouw van een volgende gestart, de 840. Deze is tijdens de bouw van configuratie gewijzigd. Er ontstond de wens voor een bed voorin en qua ruimte zou dit moeten kunnen. De motor werd verplaatst naar achteren. Na enig rekenwerk bleek dit te kunnen middels een S-drive, waarbij de looks niet gewijzigd hoefden te worden. In 2014 was de 840 klaar en werd er proef gevaren. Ook dit verliep vlekkeloos en haalde ze op top snelheid ook bijna 20 kilometer per uur.
Nu zijn er alweer vele avonden en weekenden voorbij gegaan en het zal dan ook menigeen niet verbazen dat er gewerkt is aan een volgende boot. De 600. Inderdaad een kleinere variant. Minstens net zo luxe, maar eenvoudig trailerbaar voor de meeste mensen en met een enorme variateit aan motoropties. Bij de bouw van deze eerste 600 is gekozen om deze uit te voeren met een buitenboordmotor. Het onderwaterschip kan planeren en afhankelijk van de motor zullen grotere snelheden zeker mogelijk zijn.
Mede hierdoor is het besluit genomen om één à twee boten voor de verkoop aan te bieden. Natuurlijk met pijn in het hart, maar de grootste hobby, het ontwerpen en creëren blijft, en op meer dan drie boten tegelijk te staan is ook een uitdaging. Onlangs is door een onafhankelijk roerend goed taxateur de herbouw waarde van de 820 en 840 geschat boven de €130.000,- per boot. Wilt u varen in één van deze twee boten? Of liever in iets anders, maar minstens zo exclusief? Neem dan vrijblijvend contact op.
In juli 2024 is er proef gevaren met de ConiCraft 600 met een 60pk Selva XSR zoals hieronder is te zien.
Het was een doorslaand succes wat snelheid betreft, op GPS werd 29 knopen, zo'n 54km/h gemeten.
De ConiCraft 600 is een snelvarende tendersloep, maar kan ook eenvoudig uitgevoerd worden met een elektrische voortstuwing, zowel inboard als outboard. Informeer gerust naar de mogelijkheden.
Het is heerlijk vertoeven op het water in deze luxe tendersloep. Tevens is er in deze uitvoering gekozen voor matraskwaliteit kussens, waarmee eenvoudig kan worden overnacht. Vanzelfsprekend is het ook heerlijk met de kap neer in de zon.
Het interieur is uitgevoerd in mahonie. Het dek een combinatie van mahonie en oregon.
Ziet u zich al varen in één van onze modellen? Informeer gerust naar de mogelijkheden. Op de werf in Harlingen liggen ze ter bezichtinging en het is ook mogelijk om direct één van onze demo modellen aan te kopen. Daarmee vaart u al binnen een paar dagen in zo'n prachtige exclusieve autoboot of tender sloep.
Kanaalweg 118 D
8861 KJ Harlingen
06 383 276 12
|